Frågor & svar

• Ja. Profiltimmarna faller under kategorierna “elevens val” och “skolans val”. Övrig undervisning är precis som den vanliga timplanen som står i lagen.

• Ja, vår skola är uppbyggd runt denna princip. Vi följer den lagstadgade timplanen för grundskolan och specialintresset/profilen faller då under de kategorier som kallas “elevens val” och “skolans val”.

• Vi har inga speciella antagningskrav eller intagningsprov.

• Skolan har alla funktioner som hör till elevhälsan: skolsköterska, kurator, psykolog och specialpedagog. Eftersom vi inte har ett jättestort antal elever så är representanterna för elevhälsan normalt inte i skolan varje dag, men om plötsligt behov skulle uppstå så finns de oftast tillgängliga.

• Det är i dagsläget något fler pojkar än flickor. Fördelningen varierar lite från år till år och beroende på profilerna. 40/60 eller 30/70 är ungefär var det brukar ligga.

• 6 och 7 tränar tillsammans och årskurs 8 och 9 tränar tillsammans. Dock sker inte sådan träning som skulle kunna vara problematisk (t.ex. fysiskt spel med tacklingar i full kraft). Enligt våra mycket erfarna tränare har det fungerat utmärkt med blandade grupper. Om hockeyprofilen växer kan vi eventuellt separera i olika åldersgrupper i framtiden.

• Profilerna blandas i klassen.

• Mobiltelefoner kan både vara en tillgång och ett problem, beroende på hur de används. Normalt är mobiltelefoner inte tillåtna under lektionstid och ska lämnas i elevskåpen. Varje lärare kan dock bestämma om de ska användas på en viss lektion.

• Generellt upplever nya elever att vår skola har bättre studiero och betydligt bättre trygghet än sin tidigare skola. Dessa saker blir kanske aldrig 100% perfekta, men vi strävar ständigt efter att nå dit. Det är en stående punkt i all vår planering och i alla personalmöten. Om avvikelser sker tar vi omedelbart tag i det.

• Under “ANSÖKAN” i menyn finns ansökningsformulär. Till vissa årskurser finns det fortfarande lediga platser. Till andra (speciellt senare årskurser) är det kö, då gäller turordningsregler.

• Skolan har tillstånd från förskola hela vägen genom gymnasium. Vi planerar att steg för steg utöka våra årskurser, och till HT 2022 kommer vi att starta Profilgymnasiet. Mer information om det hittar du här.

• I dagsläget finns inga konkreta planer på detta, men det finns möjlighet att starta nya profiler under förutsättning att ett tillräckligt antal elever söker för det.