Bordtennis

Träningar och upplägg

Våra elever med bordtennisprofil tränar på morgonen innan de beger sig till skolan för vanliga skolämnen. När de är klara med träningen så byter de om och äter mellanmål i bordtennishallen, varefter de beger sig till skolan. Undervisningen för de vanliga skolämnena börjar därefter enligt schemat för respektive årskurs.

Träningen fokuserar mycket på sådant som spelaren kanske inte hunnit med eller fått tillräcklig träning på under normala träningspass med klubben, mycket fokuserat på den individuella tekniken. Vi undviker extremt fysiskt ansträngande pass, eftersom eleverna då kan bli för trötta för skolarbetet.

Skolan samarbetar med Ängby SK och träningarna bedrivs i Vällingbyhallen. Tränare utses av klubben och skolan tillsammans. Vi lägger stor vikt vid att tränaren är en skicklig bordtennistränare, men också uppvisar goda ledaregenskaper och delar skolans värdegrund.

Resultat

Tränarna är alla eniga om att de elever som deltar i denna träning gör mycket snabbare framsteg än övriga spelare som bara tränar som vanligt med klubben. Vårdnadshavare har ofta uttryckt att de sett en positiv utveckling hos deras barn. “Kalle går och lägger sig i tid nu, för han vill vara redo för träningen på morgonen”, eller “Vårt barn stiger upp självmant nu för att vara i tid till träningen”. Våra lärare har sett att morgonträning har en positiv inverkan på studierna. Eleverna är vakna när de kommer till skolan, och de har fått “springa av sig” så de har bättre fokus.

Kan det inte bli för mycket träning?

Skolan och tränarna är mycket uppmärksamma på eventuella tecken på överträning eller att eleven verkar trött. Vår erfarenhet är att detta sällan händer, men i vissa fall har eleven träning eller match sent på kvällen med klubben, och det kan då bli för kort tid för sömn. I sådana fall kan vårdnadshavare meddela skolan att eleven behöver vila på morgonen.

Kan spelare vara med på profilen även om de tränar i en annan klubb än där morgonträningen sker?

Absolut. Träningen på morgonen sker i Profilskolans regi, och är inte exklusivt knuten till någon klubb.

• Bild på Martin Abramson, tränare.

Martin Abramson

Tränare

• Bild på Jessica Larsson, tränare.

Jessica Larsson

Tränare