Ishockey

Träningar och upplägg

Våra elever med ishockeyprofil tränar ishockey på morgonen innan de beger sig till skolan för vanliga skolämnen. Årskurs 6 och 7 tränar från 08:00 och årskurs 8 och 9 tränar från 09:00. Sedan byter de om och äter mellanmål i ishockeyhallen, varefter de beger sig till skolan. Undervisningen för de vanliga skolämnena börjar därefter enligt schemat för respektive årskurs.

Träningen fokuserar mycket på sådant som spelaren kanske inte hunnit med eller fått tillräcklig träning på under normala träningspass med klubben och med stort fokus på den individuella tekniken. Vi undviker extremt fysiskt ansträngande pass, eftersom eleverna då kan bli för trötta för skolarbetet.

Skolan samarbetar med Hässelby Kälvesta Hockey Club och träningarna bedrivs i Grimsta ishall. Tränare utses av klubben och skolan tillsammans. Vi lägger stor vikt vid att tränaren är en skicklig hockeytränare, men också uppvisar goda ledaregenskaper och delar skolans värdegrund.

Resultat

Tränarna är alla eniga om att de elever som deltar i denna träning gör mycket snabbare framsteg än övriga spelare som bara tränar som vanligt med klubben. Vårdnadshavare har ofta uttryckt att de sett en positiv utveckling hos deras barn. “Kalle går och lägger sig i tid nu, för han vill vara redo för hockey på morgonen”, eller “Vårt barn stiger upp självmant nu för att vara i tid till hockeyn”. Våra lärare har sett att morgonträning har en positiv inverkan på studierna. Eleverna är vakna när de kommer till skolan, och de har fått “springa av sig”, vilket ger bättre fokus.

Kan det inte bli för mycket träning?

Skolan och tränarna är mycket uppmärksamma på eventuella tecken på överträning eller att eleven verkar trött. Vår erfarenhet är att detta sällan händer, men i vissa fall har eleven träning eller match sent på kvällen med klubben, och det kan då bli för kort tid för sömn. I sådana fall kan vårdnadshavare meddela skolan att eleven behöver vila på morgonen.

Kan spelare vara med på profilen även om de tränar i en annan klubb än där morgonträningen sker?

Absolut. Vi har flera spelare som har detta arrangemang nu. Träningen på morgonen sker i Profilskolans regi, och är inte exklusivt knuten till någon klubb.

Hässelby Kälvesta Hockey Club har samarbetat med Profilskolan i snart 6 år. Detta samarbete har fungerat väldigt väl och vi utvecklar vårt samarbete löpande för att hela tiden sträva till så bra utbildning och utveckling som möjligt. Flera av eleverna som genomgått det program vi har på grundskolenivån har bland annat blivit uttagna till Stockholms TV-puckslag. Flera av våra elever har också tagit sig vidare till olika NIU/LIU, efter grundskolan, viket tyder på en bra utvecklingsmiljö

— Magnus Larsson, idrottskoordinator

Ledare